افتتاح بیمارستان آیت الله هاشمی رفسنجانی با هزینه 480 میلیارد تومان در مسگرآباد تهران - بخشداری مرکزی تهران
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
افتتاح بیمارستان آیت الله هاشمی رفسنجانی با هزینه 480 میلیارد تومان در مسگرآباد تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار بخش مرکزی تهران، بیمارستان آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور فرزندان مرحوم، رئیس جمهور، وزیربهداشت و درمان و آموزش پرشکی و مسئولان محلی در روستای مسگرآباد تهران رسما افتتاح شد.

محسن هاشمی رفسنجانی در این مراسم، به نحوه شکل گیری و فعالیت بنیاد بیماری‌های خاص اشاره کرد و گفت: از سال 1371 تا 1374 فاطمه هاشمی با مشکلات بیماران کلیوی آشنا شد و سعی کردند با ساخت اولین مرکز دیالیز در منطقه واوان و 200 واحد مسکونی موجب التیام بخشیدن به زخم‌های بیماران کلیوی شوند. در مراسم افتتاح مرکز دیالیز واوان، پیشنهادی به آیت الله هاشمی در خصوص تأسیس بنیادی در زمینه مشکلات و مسائل بیماران از جمله بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی شد که با همت مؤسسین در سال 1375 بنیاد بیماران خاص شکل گرفت و اهداف آن از همان ابتدا پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از این بیماری‌ها بود. در طی این 28 سال که از تأسیس بنیاد می گذرد ما شاهد تلاش‌های زیادی بودیم که باعث رضایتمندی بیماران و خانواده‌هایشان در سطوح مختلف شده است.

وی همچنین به حمایت‌های بنیاد از بیماران صعب العلاج پرادخت و بیان داشت: حمایت از این دسته بیماران در قالب بیمه و راه‌های دیگر از جمله پوشش دهی هزینه‌های سنگین دارویی انجام می شود.

رئیس سابق شورای شهر تهران ساخت مراکز درمانی توسط بنیاد را مورد توجه قرار داد و گفت: از فعالیت‌های بنیاد بیماری‌های خاص ساخت 17 مرکز درمانی در شهرهای تهران، واوان، رفسنجان، بروجرد، شهر بابک، شاهرود و همچنین ساخت مراکز درمانی در کربلا، نجف و کابل با کمک خیّرین کشورهای عراق و افغانستان است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به روند احداث دو مرکز بیمارستانی اشاره کرد و گفت: حرکت مهم در دهه اخیر در بنیاد بیماری های خاص، ساخت 2 بیمارستان فوق تخصصی است. یکی از این مراکز که هنوز راه اندازی نشده و بزودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود، بیمارستان فوق تخصصی سرطان در شمال غرب تهران است.

این مرکز در مساحتی حدود 30 هزار متر مربع در یازده طبقه ساخته شد و در حال گذران مراحل أخذ مجوز از وزارت بهداشت است؛ اما این بیمارستان در کنار یک مرکز درمانی (به نام مرکز درمانی شرق) شکل گرفته که در سال 1386 توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد و در روز افتتاح با توجه به اینکه تراکم مراکز درمانی در محدوده شرق کم است از آیت الله هاشمی رفسنجانی خواستند بیمارستانی در شرق تهران احداث شود، این مسئله با موافقت شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی و فاطمه هاشمی رفسنجانی مواجه شد و از این تاریخ روند احداث بیمارستان در 5 هزار هکتار آغاز شد. خوشبختانه در طول این سال‌ها با کمک خیرین رقمی در حدود بیش از 135 میلیارد تومان و در حدود 5/3 میلیون یورو در زمینه خرید تجهیزات پزشکی در این مرکز هزینه شده است؛ که 70 درصد این مبلغ توسط خیرین و 30 درصد از آن توسط دولت تأمین شد.

هاشمیدر ادامه گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز درمانی شرق معتقد بود ضمن توسعه کشور باید به مسئله معیشت و رفاه مردم هم بپردازیم و مسائل بیماران و بیماران صعب العلاج را در نظر بگیریم. وجود یک بیمار صعب العلاج در خانواده سبب شکل گیری بحران های جدی در خانواده می‌شود. از این روی در کنار مباحث مربوط به توسعه کشور باید حواس‌مان به مسائل جانبی توسعه از جمله خدمت رسانی به بیماران خاص و صعب العلاج نیز باشد.

در ادامه این مراسم مسعود پزشکیان رئیس جمهور علت حضور خود در افتتاحیه بیمارستان را توجه به مناطق کم برخودار و نیازهای آنان ذکر کرد و گفت: این نگاه از طریق فاطمه خانم [هاشمی] و آیت الله هاشمی رفسنجانی دیده می‌شد.

وی با تصریح اینکه هر چقدر دغدغه انسان بیشتر باشد انسان بزرگتر و با ارزش‌تر است بیان کرد: انسان‌هایی که دردهای مردمان را می‌بینند و برای آن تلاش می‌کنند انسان های بزرگی هستند و باید قدردانی شوند و کسانی که غیر از پول و دارایی و امکانات‌شان به فکر مردم هستند و می‌خواهند مشکلات و دغدغه های مردم را حل کنند بسیار با ارزش‌اند.

رئیس جمهور همچنین حمایت و پشتیبانی خود در جهت کمک به بیمارستان و هر چه بهتر شدن عملکرد آن بیان کرد و گفت: بیمارستان در حقیقت باید بتواند پاسخگوی مردم باشد و درد و نگرانی مردم را حل کند. إن‌شاءالله در خدمت شما خواهیم بود و بقیه مسائلی که از دستمان بربیاید حتماً کمک خواهیم کرد.

پزشکیان در ادامه نام آیت الله هاشمی را پیوسته با انقلاب همراه دانست و تصریح کرد: حقیقت، این انقلاب بدون نام آیت الله هاشمی نمی توانست به این‌جا برسد ما قدردان ایشان هستیم و خدا روحشان را شاد کند و قدردان تمام زحماتی که خانم فاطمه هاشمی می‌کِشند که برای بیماران و مردم دغدغه مند هستند تشکر می‌کنیم.

دکتر پزشکیان به عوامل تعیین کننده بر سلامت و بهداشت جامعه پرداخت و افزود: ما باید نگاه‌مان به کسانی که خطر تهدیدشان می کند باشد؛ خطر، فقرا را تهدید می کند؛ خطر، افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند را تهدید می‌کند؛ خطر، سرپرستان خانوار را تهدید می‌کند.کسانی که مسئول سلامت هستند باید نگاهشان و فکرشان برای نجات این افراد باشد و این چیزی است که رسالت ماست.

دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت و آموزش پزشکی سخنران بعدی مراسم بود و بیان داشت: امروز نام حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه جای کشور به دلیل سوابق و زحمات و خون دل‌ها و رنج‌هایی که کشیده‌اند دیده می‌شود. ولی ارزش فاطمه خانم [هاشمی] به دلیل این‌که نام این حوزه از سلامت با نام ایشان ماندگار است دارای اهمیت است. سی سال بنیاد بیماری های خاص زحمات گران‌سنگی کشید.

در آن زمان که مشکل دیالیز داشتیم واقعا ایشان به صحنه آمدند. من احساس می کنم نام بلند آیت الله هاشمی رفسنجانی با این کار زنده مانده است. به دلیل خدماتی که سرکار خانم فاطمه هاشمی و اخوی‌ها و خواهرشان در حوزه سلامت داشته‌اند باقیات صالحاتی است، برای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی.

وی در ادامه گفت: وفاق ملی فقط بین جناح سیاسی نیست؛ مهم‌ترین بخش وفاق، وفاق بین مردم و حکومت است. ما باید دست در دست هم دهیم و با صدایی که آقای دکتر[پزشکیان] در این مملکت بلند کرد و فریاد زد همراه شویم.

وزیر بهداشت ابراز خشنودی از ساخت بیمارستان در منطقه‌ایی محروم بیان داشت: إن‌شاءالله بتوانیم نسبت به مردم وظیفه‌مان را به درستی انجام دهیم و آن جمله رهبری که گفته اند «بیماران به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری تحمل کنند» را تحقق بخشیم.

آیت الله نوری شاهرودی عضو هیئت امناء بنیاد امور بیماری‌های خاص و سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عمان در سخنانی ضمن گرامی‌داشت اربعین حسینی، بر اساس روایات یکی از نشانه های مؤمن را زیارت اربعین ذکر کرد و فرمود: امشب شب اربعین امام حسین(ع) است. اولین امامی که اربعین دارد، هیچ کدام از ائمه اربعین ندارند؛ دوم اینکه همان‌طور که دوستان گفته‌اند امشب شب تولد آیت الله هاشمی رفسنجانی است، این را گرامی می‌داریم و امروز شاهد افتتاح بیمارستان هستیم.

وی ساخت این بیمارستان را از آرزوهای آیت الله هاشمی عنوان کرد و گفت: انتخاب این محل که بیشتر محل مسکونی افراد ضعیف و کم درآمد جامعه هست یک حادثه نبود یک انتخاب شایسته بود در راستای کمک و خدمت به محرومان و مردمی که از امکانات پزشکی و بهداشتی کافی برخوردار نیستند.

عضو هیئت امناء بنیاد همچنین در ارتباط با تلاش‌های مجدّانه فاطمه هاشمی بیان داشت: البته و صد البته که خدمت و پشتکار و تلاش شبانه روزی و طاقت فرسای بانوی فرهیخته و بی ادعا سرکار خانم فاطمه هاشمی رفسنجانی این مهم تحقق یافته و به سر منزل مقصود رسیده است.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد